Szolgáltató adatai:

Webshop üzemeltető: Pályi Flóra EV

Székhely: 6724 Szeged, Makkos-erdő sor 22. 4/12.

Telephely, üzlethelyiség: 6724 Szeged, Makkos-erdő sor 22.

Nyitva tartás: K, Cs, P 10-13, 14-17, Sze 10-13, 14-15:45, Szo 10-12

E-mail: info@otthon-muhely.hu

Telefon: +36 70 24 84 111

Adószám: 68800006-1-26

Nyilvántartási szám: 52269998

Bankszámlaszám: 10402805-50526877-80531001

Területileg illetékes szakmai kamara: Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara

Nyilvántartásba vevő hatóság: Belügyminisztérium Nyilvántartások Vezetéséért Felelős Helyettes Államtitkár Okmányfelügyeleti Főosztálya

Webtárhely üzemeltető adatai:

Forpsi

cégnév: BlazeArts Kft.
székhely: 6090 Kunszentmiklós, Damjanich u. 36. 1/8
email: info@forpsi.hu
telefon: (+36) 76 550 174

A vásárlás menete:

A webshopban kizárólag magyar nyelven lehet vásárolni.

Vásárló a Webshop-ban a „TERMÉKEK” menüpont alatt böngészhet a termékek között. A kategória majd a termék nevére kattintva eljut a megrendelni kívánt termék adatlapjára, ahol annak részletes jellemzőiről, áráról, valamint rendelkezésre állásáról lehet tájékozódni. Itt kiválaszthatja a kívánt kiszerelést a „Méret” címszó alatti legördülő listából és a mennyiséget a „Mennyiség” címszó alatt. Itt + és – jellel tudja növelni vagy csökkenteni a termék mennyiségét. Az utánrendelhető termékeknél (pl. kerámia bútorgombok) a mennyiség csak a raktárkészletnek megfelelő darabszámig növelhető, ha ennél többet szeretne rendelni, vegye fel a kapcsolatot a Webshoppal. Az egyedi termékeknél (pl. bútorok) is csak addig a darabszámig növelhető a mennyiség, ahány darab van készleten a termékből (általában egy darab).

A mennyiség melletti „KOSÁRBA RAKOM” gombra kattintva a termék a virtuális kosárba kerül. Amikor a termék a kosarába került, megjelenik egy információs ablak, ami arról tájékoztat, hogy a termék elhelyezésre került a virtuális kosarában. A kosárban lévő termékeket az oldal jobb felső részében található kis táska alakú ikonra kattintva tekintheti meg. A „KOSÁR FRISSÍTÉSE” gombra kattintva módosíthatja a termék mennyiségét a kosárban, illetve itt is lehetősége van törölni azt az „X” gombbal. Ezután újra a „KOSÁR FRISSÍTÉSE” gombbal tudja menteni a módosításait. A „VÁSÁRLÁS FOLYTATÁSA” gombra kattintva visszakerül a termékekhez, és tovább tud böngészni köztük.

A „TOVÁBB A VÉGLEGESÍTÉSHEZ” gombbal arra az oldalra kerül, ahol ki tudja választani a szállítási és fizetési módot, valamint meg tudja adni adatait, beleértve a számlázási és fizetési adatait, és a szállítás követéséhez szükséges eléretőségeit. A vásárlás történhet vendégként a szállításhoz szükséges adatok megadásával vagy regisztrált felhasználók esetén bejelentkezés alapján.

Az adatvédelmi tájékoztató elolvasása után szükséges bejelölni a nyilatkozat melletti gombot, miszerint elolvasta és elfogadta az abban foglaltakat, és tudomásul veszi, hogy megrendelése fizetési kötelezettséget von maga után.

A „MEGRENDELÉS ELKÜLDÉSE” gombra kattintva elküldi megrendelését.

A szerződés létrejötte:

Vásárló a Webshop-ban a „TERMÉKEK” menüpont alatt böngészhet a termékek között. A kategória majd a termék nevére kattintva eljut a megrendelni kívánt termék adatlapjára, ahol annak részletes jellemzőiről, áráról, valamint rendelkezésre állásáról lehet tájékozódni. Itt kiválaszthatja a kívánt kiszerelést a „Méret” címszó alatti legördülő listából és a mennyiséget a „Mennyiség” címszó alatt. Itt + és – jellel tudja növelni vagy csökkenteni a termék mennyiségét. Az utánrendelhető termékeknél (pl. kerámia bútorgombok) a mennyiség csak a raktárkészletnek megfelelő darabszámig növelhető, ha ennél többet szeretne rendelni, vegye fel a kapcsolatot a Webshoppal. Az egyedi termékeknél (pl. bútorok) is csak addig a darabszámig növelhető a mennyiség, ahány darab van készleten a termékből (általában egy darab).

A mennyiség melletti „KOSÁRBA RAKOM” gombra kattintva a termék a virtuális kosárba kerül. Amikor a termék a kosarába került, megjelenik egy információs ablak, ami arról tájékoztat, hogy a termék elhelyezésre került a virtuális kosarában. A kosárban lévő termékeket az oldal jobb felső részében található kis táska alakú ikonra kattintva tekintheti meg. A terméktől jobbra található „X” gombra kattintva a terméket törli a kosárból. A „KOSÁR FRISSÍTÉSE” gombra kattintva módosíthatja a termék mennyiségét a kosárban, illetve itt is lehetősége van törölni azt az „X” gombbal. Ezután újra a „KOSÁR FRISSÍTÉSE” gombbal tudja menteni a módosításait. A „VÁSÁRLÁS FOLYTATÁSA” gombra kattintva visszakerül a termékekhez, és tovább tud böngészni köztük.

A „TOVÁBB A VÉGLEGESÍTÉSHEZ” gombbal arra az oldalra kerül, ahol ki tudja választani a szállítási és fizetési módot, valamint meg tudja adni adatait, beleértve a számlázási és fizetési adatait, és a szállítás követéséhez szükséges eléretőségeit. A vásárlás történhet vendégként a szállításhoz szükséges adatok megadásával vagy regisztrált felhasználók esetén bejelentkezés alapján.

Az adatvédelmi tájékoztató elolvasása után szükséges bejelölni a nyilatkozat melletti gombot, miszerint elolvasta és elfogadta az abban foglaltakat, és tudomásul veszi, hogy megrendelése fizetési kötelezettséget von maga után.

A „MEGRENDELÉS ELKÜLDÉSE” gombra kattintva elküldi megrendelését.

Miután a Vásárló elküldte megrendelését, azt legkésőbb 48 órán belül automatikus emailben visszaigazoljuk, amely automatikus email megerősíti, hogy a Webshop megkapta az elküldött megrendelést. Az adás-vételi szerződés Vásárló és Webshop között az automatikus email megérkezésével jön létre. A szerződés elektronikus formában jön létre és nem kerül iktatásra.

A Vásárló mentesül az adás-vételi szerződés alól, ha késedelem nélkül (48 órán belül) nem kapja meg a Webshoptól az elküldött rendelésére vonatkozó visszaigazoló emailt.

Ha a Vásárló a visszaigazoló emailben szereplő adatok tekintetében hibát vesz észre, azt 1 munkanapon belül email-ben köteles jelezni a Webshop felé, a nem kívánt rendelések teljesítésének elkerülése érdekében.

Minden, a webshopban leadott megrendelés elektronikus úton megkötött szerződésnek minősül, amelyre a polgári törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvényben foglaltak irányadóak. A szerződés a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014 (II.26.) Korm. rendelet hatálya alá tartozik, és szem előtt tartja a fogyasztók jogairól szóló Európai Parlament és a Tanács 2011/83/EU irányelvének rendelkezéseit.

Fizetési módok:

A webshopban három fizetési mód közül lehet választani:

  • banki átutalás
  • utánvét (csomagautomatába történő szállítás esetén bankkártyával, házhozszállítás esetén készpénzben vagy bizonyos esetekben bankkártyával a futárnál – ez utóbbiról minden esetben a szállító tájékoztatja előzetesen a kiszállítás várható időpontjáról értesítő SMS-ben vagy email-ben)
  • bankkártyával a Barion rendszerén keresztül (Az online bankkártyás fizetések a Barion rendszerén keresztül valósulnak meg. A bankkártya adatok a kereskedőhöz nem jutnak el. A szolgáltatást nyújtó Barion Payment Zrt a Magyar Nemzeti Bank felügyelete alatt álló intézmény, engedélyének száma: H-EN-I-1064/2013.)

    Árak és szállítás:

    A Webshopban a termékek mellett feltüntetett ár magyar forintban értendő. A szállítási költséget a termék ára nem tartalmazza. Az ár a megrendeléskor érvényes ár.

    A kiszállítás kizárólag Magyarország területén történik, a FOXPOST segítségével. Ez történhet csomagterminálba, de kérhető házhoz szállítás is. Szállítási idő csomagautomatába történő szállítás esetén a megrendeléstől számított 1-2 munkanap, házhozszállítás esetén 2-3 munkanap. A karácsonyi ünnepek előtti időszakban ez az idő 1-2 hétre módosulhat.

     

    Szállítási költségek:

    A Webshopban történő megrendelések esetén csomagautomatába 799 Ft, házhoz kis kiszerelés esetén (maximum 4 db) 1399 Ft illetve nagy kiszerelés esetén (maxiumum 6 db) 1999 Ft a szállítási költség. Ez a szállításon túl tartalmazza a csomagolás díját is. Az utánvét kezelési díja 190 Ft.

    Kivételes esetben előfordulhat, hogy magasabb szállítási díjat kell a Webshopnak kiszámláznia (nagyobb mennyiség, illetve bútorok esetében). Ilyen esetben a Webshop a díjról részletes kimutatást készít és arra a megrendelés teljesítése előtt felhívja a Vásárló figyelmét.

    Személyes átvételre (díjtalan) is lehetőség van Szegeden, a Makkos-erdő sor 22. szám alatt.

    Amennyiben a Webshopnak a megrendelést követően technikai vagy logisztikai okokból több lépésben kell a megrendelést kiszállítania, a szállítási költségeket természetesen csak egyszer kerülnek felszámításra.

    Ha a Vásárló sérülést tapasztal a terméken vagy a csomagoláson, az átvétel során, a sérülésekről a kiszállítást végző személytől kérnie kell jegyzőkönyv felvételét. Amennyiben az átvételkor láthatóan sérült a csomagolás vagy a termék, és a sérülés az áru átvételét megelőzően keletkezett, a termék visszavételét a Webshop díjmentesen biztosítja. Az átvételt követően észlelt sérülésért a Webshop felelősséget nem vállal!

     

    Elállási jog:

    Vásárló jogosult a megvásárolt termék(ek) megrendelésétől kezdve, az átvételétől számított 14 napig a szerződéstől indoklás nélkül elállni. Az elállási szándékát Vásárló köteles a Webshop üzemeltetője részére az elállási időszak alatt eljuttatni. Ez történhet a vonatkozó jogszabályban meghatározott elállási nyilatkozat-minta útján vagy az erre vonatkozó egyértelmű nyilatkozatával. A nyilatkozat-minta a következő linkről tölthető le:

    http://fogyasztovedelem.kormany.hu/sites/default/files/elallasi_felmondasi_nyilatkozatminta.doc

    Ha a Vásárló határidőn belül nem küldi el elállási nyilatkozatát, úgy nem teljesítette az elállási jog gyakorlásához szükséges feltételeket, így a szerződés továbbra is hatályban marad. Postai úton történő jelzés esetén az ajánlott küldeményként feladott levél postára adásának dátuma, elektronikus úton küldött levél esetén a küldés ideje a határidő számítás alapja.

    Vásárló elállás esetén a megrendelt terméket köteles haladéktalanul, de legkésőbb az elállás közlésétől számított 14 napon belül visszaküldeni a Webshop üzemeltető címére. Ha a fogyasztó nem a legkevésbé költséges (csomagautomata), a szokásos fuvarozási módtól eltérő fuvarozást választja, elállás esetén az ebből adódó többletköltséget Webshop nem köteles megtéríteni.

    A vásárlástól történő elállás esetén, Webshop az elállásról való tudomásszerzést követően legkésőbb 14 napon belül Webshop üzemeltető visszatéríti a fogyasztó által kifizetett teljes vételárát. Üzemeltető jogosult a visszatérítést mindaddig visszatartani, amíg vissza nem kapta a terméket.

    A visszatérítés során az eredeti ügylet során alkalmazott fizetési móddal egyező fizetési módot alkalmaz a Webshop kivéve, ha Fogyasztó más fizetési mód igénybevételéhez kifejezetten a hozzájárulását adja; e visszatérítési mód alkalmazásából kifolyólag Vásárlót semmilyen többletköltség nem terheli.

    Vásárló az elállási jogát kizárólag sértetlen termék esetében gyakorolhatja. A Webshop követelheti a termék jellegének, tulajdonságainak megállapításához szükséges használatot meghaladó használatból eredő értékcsökkenés, illetve ésszerű költségeinek megtérítését a Vásárlótól.

    Az elállási jog nem áll fent a kivételszabály alá tartozó termékeknél, pl. egyedi, a fogyasztó kifejezett kérésére előállított termék (pl. bútor).

    Amennyiben kérdés merül fel az elállási jogra vonatkozóan, a Webshop Üzemeltetője elérhető a fenti elérhetőségek valamelyikén.

     

    Kellékszavatosság, jótállás:

    ALAPFOGALMAK

    Hibás teljesítés

    Az új Polgári Törvénykönyv (Ptk.) 6:157. §-ának hibás teljesítésre vonatkozó főszabálya szerint a kötelezett hibásan teljesít, ha a szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek.

    Nem teljesít hibásan a kötelezett, ha a jogosult a hibát a szerződéskötés időpontjában ismerte, vagy a hibát a szerződéskötés időpontjában ismernie kellett. Fontos szabály, hogy fogyasztó és vállalkozás közötti szerződésben semmis az a kikötés, amely vonatkozó törvényi fejezetnek a kellékszavatosságra és a jótállásra vonatkozó rendelkezéseitől a fogyasztó hátrányára tér el.

    Az új Ptk. is ismeri a hibás teljesítési vélelem fogalmát, ami azt jelenti, hogy fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén az ellenkező bizonyításáig

    vélelmezni kell, hogy a teljesítést követő hat hónapon belül a fogyasztó által felismert hiba már a teljesítés időpontjában megvolt, kivéve, ha e vélelem a dolog természetével vagy a hiba jellegével összeegyeztethetetlen.

    Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy hat hónapon belül felismert hiba esetén a bizonyítás terhe a vállalkozást terheli.

    Kellékszavatosság

    A kellékszavatosság lényegében azt jelenti, hogy bármilyen termék eladásáról is legyen szó, a kötelezett (a termék eladója, a szolgáltatásnyújtást teljesítő fél) a termék hibájáért(pontosabban: a vásárláskor a termékben már meglévő hiba-ok miatt bekövetkező hibáért) kellékszavatossági felelősséggel tartozik.

    Az adásvételi szerződésekben az eladói pozícióban lévő fél ezen felelősségét csakis a termék olyan hibája alapozza meg, amely hibának az oka már megvan a termékben a vásárlás pillanatában is, csak akkor még nem felismerhető (ezért nevezik rejtett vagy gyártási hibának).

    Az eladó kellékszavatossági felelőssége objektív, vagyis független attól, hogy tudta-e, hogy hibában (pontosabban hiba-okban) szenvedő terméket adott el, vagy sem, tehát a jóhiszemű eladó is felel a hibás teljesítésért a vevővel szemben. (A rosszhiszeműség a vevő esetleges kártérítési igényének érvényesítése szempontjából releváns körülmény.)

    Termékszavatosság

    Az új Ptk. vezette be a termékszavatosság fogalmát, ami azt jelenti, hogy a vállalkozás által fogyasztónak eladott ingó dolog (azaz a termék) hibája esetén

    a fogyasztó követelheti a gyártótól, hogy a termék hibáját javítsa ki, vagy – ha a kijavítás megfelelő határidőn belül, a fogyasztó érdekeinek sérelme nélkül nem lehetséges – a terméket cserélje ki.

    A termék akkor hibás, ha nem felel meg a terméknek a gyártó által történt forgalomba hozatalakor hatályos minőségi követelményeknek, vagy nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban szereplő tulajdonságokkal.

    A gyártó csak akkor mentesül a termékszavatossági kötelezettség alól, ha bizonyítja, hogy

    • a terméket nem üzleti tevékenysége vagy önálló foglalkozása körében gyártotta vagy forgalmazta;
    • a termék forgalomba hozatalának időpontjában a hiba a tudomány és a technika állása szerint nem volt felismerhető; vagy
    • a termék hibáját jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazása okozta.

    Csere esetén a kicserélt termékre, kijavítás esetén a termék kijavítással érintett részére vonatkozó kellékszavatossági kötelezettség a gyártót terheli.

    Közlési és igényérvényesítési határidők 

    A Ptk. szerint a fogyasztó a hiba felfedezése után késedelem nélkül köteles a hibát a gyártóval közölni. A hiba felfedezésétől számított két hónapon belül közölt hibát késedelem nélkül közöltnek kell tekinteni. A közlés késedelméből eredő kárért a fogyasztó felelős.

    A gyártót a termékszavatosság az adott termék általa történő forgalomba hozatalától számított két évig terheli. E határidő eltelte jogvesztéssel jár.

    Termékszavatosság tulajdonosváltozás esetén 

    A termékszavatossági jogokat a termék tulajdonjogának átruházása esetén az új tulajdonos érvényesítheti a gyártóval szemben.

    Jótállás

    A jótállás – hétköznapi és közismert nevén „garancia” – azt jelenti, hogy a jótállást nyújtó fél (eladó) a hibátlan teljesítésért olyképpen felel, hogy a jótállás időtartama alatt felmerült minőségi kifogás esetén

    a felelősség alól csakis akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után, jellemzően a termék fogyasztó által történő nem rendeltetésszerű használata vagy kezelése miatt keletkezett.

    A jótállásnak két fajtája van:

    • a jogszabályon alapuló, ún. kötelező jótállás, és
    • a felek megállapodásán alapuló, ún. szerződéses jótállás.

    Utóbbi esetben nem egy jogszabály kötelezi bizonyos termékek eladása esetén az eladó felet jótállás vállalására, hanem erre önként – jól felfogott piaci érdekből – kerül sor.

    Jótállási jogosultság tulajdonosváltozás esetén 

    Az új Ptk. szerint a jótállásból eredő jogokat a dolog tulajdonjogának átruházása esetén az új tulajdonos érvényesítheti a jótállást vállaló kötelezettel szemben.

    A jótállási igény érvényesítése

    A jótállási igény a jótállási határidőben érvényesíthető.

    Kötelező jótállás esetén ez egy év, szerződéses jótállásnál a jótállást keletkeztető jognyilatkozatban rögzített határidő az irányadó.

    Ha a jótállásra kötelezett kötelezettségének a jogosult felhívására – megfelelő határidőben – nem tesz eleget, a jótállási igény a felhívásban tűzött határidő elteltétől számított három hónapon belül akkor is érvényesíthető bíróság előtt, ha a jótállási idő már eltelt. E határidő elmulasztása jogvesztéssel jár. A jótállási igény érvényesítésére egyebekben a kellékszavatossági jogok gyakorlására vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.

    A jogosult a választott kellékszavatossági jogáról másikra térhet át. Az áttéréssel okozott költséget köteles a kötelezettnek megfizetni, kivéve, ha az áttérésre a kötelezett adott okot, vagy az áttérés egyébként indokolt volt.

     

    SZAVATOSSÁGI JOGOK

    A szavatossági jogok sorrendje

    Akár szavatosságra, akár jótállásra „hivatkozik” is a vevő hibás teljesítés esetén, őt az új Ptk. 6:159. § (2) bekezdése rendelkezése alapján négyféle ún. szavatossági jog illeti meg: a kijavítás / a kicserélés / az árleszállítás / a vételár-visszatérítési igény(ún. elállás). Tehát kiemelten fontos, hogy kellékszavatossággal kapcsolatos, valamint a kötelező jótállás hatálya alá tartozó termék esetén felmerülő minőségi kifogás alkalmával is ugyanez a négyféle jogosultság illeti meg a fogyasztót.

    Az új Ptk. szerint olyan szerződés alapján, amelyben a felek kölcsönös szolgáltatásokkal tartoznak, a kötelezett a hibás teljesítésért kellékszavatossággal tartozik. Kellékszavatossági igénye alapján a jogosult választása szerint

    • kijavítást vagy kicserélést igényelhet, kivéve, ha a választott kellékszavatossági jog teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek – másik kellékszavatossági igény teljesítésével összehasonlítva – aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatás hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát és a kellékszavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott érdeksérelmet; vagy
    • az ellenszolgáltatás arányos leszállítását igényelheti, a hibát a kötelezett költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja, vagy a szerződéstől elállhat, ha a kötelezett a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, e kötelezettségének a törvényben foglaltak szerinti feltételekkel nem tud eleget tenni, vagy ha a jogosultnak a kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt.

    Az új Ptk. is tartalmazza azt a szabályt, miszerint jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye. A törvény rögzíti, hogy a kijavítást vagy kicserélést – a dolog tulajdonságaira és a jogosult által elvárható rendeltetésére figyelemmel – megfelelő határidőn belül, a jogosult érdekeit kímélve kell elvégezni.

    Ki viseli a költségeket?

    Az új Ptk. 6:166. §-a szerint a szavatossági kötelezettség teljesítésével kapcsolatos költségek a kötelezettet – tehát a vállalkozást – terhelik. Kivétel az az eset, ha a dolog meghibásodásában a jogosultat terhelő karbantartási kötelezettség elmulasztása is közrehatott, a szavatossági kötelezettség teljesítésével felmerült költségeket közrehatása arányában a jogosult köteles viselni, ha a dolog karbantartására vonatkozó ismeretekkel rendelkezett, vagy ha a kötelezett e tekintetben tájékoztatási kötelezettségének eleget tett.

    Milyen határidőn belül reklamálhatunk?

    Az új Ptk. főszabálya szerint a jogosult kellékszavatossági igénye a teljesítés időpontjától számított egy év alatt évül el. Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén azonban a szavatossági idő hosszabb: a fogyasztó kellékszavatossági igénye a teljesítés időpontjától számított két év alatt évül el.

    Ha a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződés tárgya használt dolog, a felek rövidebb elévülési időben is megállapodhatnak; egy évnél rövidebb elévülési határidő ebben az esetben sem köthető ki érvényesen.

    Ha a szerződés alapján szolgáltatott dolog ingatlan, a kellékszavatossági igény a teljesítés időpontjától számított öt év alatt évül el.

    Fontos szabály, hogy nem számít bele az elévülési időbe a kijavítási időnek az a része, amely alatt a jogosult a dolgot rendeltetésszerűen nem tudja használni.

    A dolognak a kicseréléssel vagy a kijavítással érintett részére a kellékszavatossági igény elévülése újból kezdődik. Ezt a szabályt kell alkalmazni arra az esetre is, ha a kijavítás következményeként új hiba keletkezik.

    Melyek azok az esetek, amikor az eladót nem terheli szavatossági kötelezettség?

    Az új Ptk. 6:157. § (1) bekezdésében meghatározott rendelkezések tartalmazzák a szavatossági felelősség alóli mentesülés eseteit, miszerint a mentesülésre két esetben kerülhet sor:

    • ha a hibát a jogosult a szerződéskötés időpontjában ismerte;
    • ha a hibát a jogosultnak a szerződéskötés időpontjában ismernie kellett.

    Fontos, hogy az eladónak csakis a vevő által ismert hiba vonatkozásában nincs kellékszavatossági felelőssége – és csak az ilyen jellegű hibákra mondják jogszerűen az eladók, hogy ezekre nincs szavatosság (és nem lehet emiatt a terméket pl. kicseréltetni).

    A kereskedők gyakran megkísérlik a hibás teljesítésért való felelősséget jogellenesen kizárni azzal a hivatkozással, hogy az akciós vagy leértékelt árura – mint egészre – nem jár szavatosság, illetőleg garancia. A vonatkozó jogi előírások alapján azonban leértékelt (akciós) termékkel kapcsolatban is van helye minőségi kifogásnak a termék azon részére vonatkozóan, amely nem volt hibás, vagy hibás volt, de erről a fogyasztó nem tud(hat)ott.

    Amennyiben utóbb a vevő a tájékoztatás körén kívül eső hiba miatt viszi vissza a terméket a boltba, úgy kifogását intézni kell, és jogszerűtlen elutasítani az igényét arra hivatkozással, hogy „leértékelt árura nincs szavatosság”. Példa: ha a mázsérülés miatt leértékelt agyagcserepet annak szétmállása miatt viszi vissza a vevő, úgy kifogását intézni kell, és a szétmállás miatt – amely olyan hiba, ami a rendeltetésszerű használatot kizárja – megilletik őt a szavatossági jogok.

    Természetesen nincsen akadálya annak, hogy a kereskedő kizárja felelősségét a termék esztétikai hibája miatt, de amennyiben az ilyen esztétikai sérülés miatt akciósan (leértékelve) vásárolt új számítógép valamelyik részegysége a rendeltetésszerű használat során tönkremegy, úgy a fogyasztó emiatti minőségi kifogását alapozhatja a Ptk-ra vagy a kötelező jótállásra, függetlenül attól, hogy az esztétikai sérülés miatt leértékelt áron vásárolta a gépet.

    Ki mikor mit bizonyít?

    Lényeges különbség van a bizonyítási kötelezettség terén a két jogintézmény között. A jótállás körében – a jótállás mindkét fajtájának teljes időtartama alatt – a jótállásra kötelezett (az eladó) csak akkor mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után (tehát például a vevő általi nem rendeltetésszerű használat miatt) keletkezett.

    Ezzel szemben a szavatosság körében fő szabály szerint a vásárló köteles bizonyítani „igazát”, vagyis azt, hogy a hiba oka már a vásárláskor megvolt a termékben és a hibát nem a vevői rendeltetésellenes használat okozta. Szavatosságnál azonban fontos, a fogyasztói szerződésekre irányadó – és a fő szabály alól kivételt képező – szabály, miszerint a teljesítéstől számított 6 hónapon belül felismert hiba esetén vélelmezni kell (úgy kell tekinteni), hogy a hiba oka már a tejesítés időpontjában is megvolt. Ennek értelmében az első hat hónapban jelentkező kellékhiány miatti felelősség alól az eladó fél csak akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy az eladáskor a termék hibátlan volt, tehát a hiba oka a teljesítés után, a termék nem rendeltetésszerű használata miatt keletkezett.

    Tehát a jótállás teljes időtartama és a szavatossági idő első 6 hónapja alatt egyaránt a kötelezettet (az eladót) terheli a bizonyítás, azaz csak akkor mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett.

    Kiemelendő azonban, hogy csakis a Ptk. szerinti fogyasztói szerződésekre áll ez a vélelem szavatosság esetén, így a Ptk. alapján fogyasztónak nem minősülő vevőre nem vonatkozik ez a szabály. Ahhoz ugyanis, hogy a teljesítést követő 6 hónapon belül felismert hiba esetén a fogyasztónak nem minősülő vevő sikeresen érvényesíthesse a szavatossági jogait, bizonyítania kell, hogy a hiba oka már a teljesítéskor megvolt.

    Kivétel a kivétel alól, vagyis nem irányadó a hivatkozott vélelem, tehát bizonyítás terheli mégis a fogyasztót a szavatosság első 6 hónapjában is, amennyiben a vélelem a dolog természetével, vagy a hiba jellegével összeegyeztethetetlen.

     

    Tájékoztató a 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 3. melléklete alapján:

    1. Kellékszavatosság

    Milyen esetben élhet Ön a kellékszavatossági jogával?

    Ön a Webshop hibás teljesítése esetén a vállalkozással szemben kellékszavatossági igényt érvényesíthet a Polgári Törvénykönyv szabályai szerint.

    Milyen jogok illetik meg Önt kellékszavatossági igénye alapján?

    Ön – választása szerint-az alábbi kellékszavatossági igényekkel élhet:

    Kérhet kijavítást vagy kicserélést, kivéve, ha az ezek közül az Ön által választott igény teljesítése lehetetlen vagy a vállalkozás számára más igénye teljesítéséhez képest aránytalan többletköltséggel járna. Ha a kijavítást vagy a kicserélést nem kérte, illetve nem kérhette, úgy igényelheti az ellenszolgáltatás arányos leszállítását vagy a hibát a vállalkozás költségére Ön is kijavíthatja, illetve mással kijavíttathatja vagy – végső esetben – a szerződéstől is elállhat.

    Választott kellékszavatossági jogáról egy másikra is áttérhet, az áttérés költségét azonban Ön viseli, kivéve, ha az indokolt volt, vagy arra a vállalkozás adott okot.

    Milyen határidőben érvényesítheti Ön kellékszavatossági igényét?

    Ön köteles a hibát annak felfedezése után haladéktalanul, de nem később, mint a hiba felfedezésétől számított kettő hónapon belül közölni. Ugyanakkor felhívom a figyelmét, hogy a szerződés teljesítésétől számított két éves elévülési határidőn túl kellékszavatossági jogait már nem érvényesítheti. Használt dolog esetén ez a határidő legfeljebb egy év.

    Kivel szemben érvényesítheti kellékszavatossági igényét?

    Ön a vállalkozással szemben érvényesítheti kellékszavatossági igényét.

    Milyen egyéb feltétele van kellékszavatossági jogai érvényesítésének?

    A teljesítéstől számított hat hónapon belül a kellékszavatossági igénye érvényesítésének a hiba közlésén túl nincs egyéb feltétele, ha Ön igazolja, hogy a terméket, illetve a szolgáltatást a Webshop nyújtotta. A teljesítéstől számított hat hónap eltelte után azonban már Ön köteles bizonyítani, hogy az Ön által felismert hiba már a teljesítés időpontjában is megvolt.

    1. Termékszavatosság

    Milyen esetben élhet Ön a termékszavatossági jogával?

    Ingó dolog (termék) hibája esetén Ön – választása szerint – az 1. pontban meghatározott jogát vagy termékszavatossági igényt érvényesíthet.

    Milyen jogok illetik meg Önt termékszavatossági igénye alapján?

    Termékszavatossági igényként Ön kizárólag a hibás termék kijavítását vagy kicserélését kérheti.

    Milyen esetben minősül a termék hibásnak?

    A termék akkor hibás, ha az nem felel meg a forgalomba hozatalakor hatályos minőségi követelményeknek vagy pedig, ha nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban szereplő tulajdonságokkal.

    Milyen határidőben érvényesítheti Ön termékszavatossági igényét?

    Termékszavatossági igényét Ön a termék gyártó általi forgalomba hozatalától számított két éven belül érvényesítheti. E határidő elteltével e jogosultságát elveszti.

    Kivel szemben és milyen egyéb feltétellel érvényesítheti termékszavatossági igényét?

    Termékszavatossági igényét kizárólag az ingó dolog gyártójával vagy forgalmazójával szemben gyakorolhatja. A termék hibáját termékszavatossági igény érvényesítése esetén Önnek kell bizonyítania.

    A gyártó (forgalmazó) milyen esetben mentesül termékszavatossági kötelezettsége alól?

    A gyártó (forgalmazó) kizárólag akkor mentesül termékszavatossági kötelezettsége alól, ha bizonyítani tudja, hogy:

    – a terméket nem üzleti tevékenysége körében gyártotta, illetve hozta forgalomba, vagy

    – a hiba a tudomány és a technika állása szerint a forgalomba hozatal időpontjában nem volt felismerhető vagy

    – a termék hibája jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazásából ered.

    A gyártónak (forgalmazónak) a mentesüléshez elegendő egy okot bizonyítania.

    Felhívom figyelmét, hogy ugyanazon hiba miatt kellékszavatossági és termékszavatossági igényt egyszerre, egymással párhuzamosan nem érvényesíthet. Termékszavatossági igényének eredményes érvényesítése esetén azonban a kicserélt termékre, illetve kijavított részre vonatkozó kellékszavatossági igényét a gyártóval szemben érvényesítheti.

    1. Jótállás

    Milyen esetben élhet Ön a kellékszavatossági jogával?

    Hibás teljesítés esetén szerződés/a megfelelő jogszabályok alapján a Webshop jótállásra köteles.

    Mikor mentesül a vállalkozás a jótállási kötelezettsége alól?

    A vállalkozás jótállási kötelezettsége alól csak abban az esetben mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett.

    Felhívom a figyelmét, hogy ugyanazon hiba miatt kellékszavatossági és jótállási igényt, illetve termékszavatossági és jótállási igényt egyszerre, egymással párhuzamosan nem érvényesíthet, egyébként viszont Önt a jótállásból fakadó jogok az 1. és a 2. pontban meghatározott jogosultságoktól függetlenül megilletik.

    Panaszkezelés:

    Amennyiben Vásárlónak panasza van a szerződéssel vagy annak teljesítésével kapcsolatban, úgy panaszát szóban (az üzletben személyesen, vagy telefonon) közölheti. A szóbeli panasz azonnali kivizsgálásra és szükség szerint orvosolásra kerül. Ha a fogyasztó a panasz kezelésével nem ért egyet, vagy a panasz azonnali kivizsgálása nem lehetséges, a vállalkozás a panaszról és az azzal kapcsolatos álláspontjáról haladéktalanul jegyzőkönyvet vesz fel és annak másolati példányát átadja a fogyasztónak (személyesen közölt szóbeli panasz esetén), illetve megküldi a fogyasztónak.

    A fogyasztó a fenti e-mail címen, vagy levél útján közölt írásbeli panaszát a vállalkozás – ha az Európai Unió közvetlenül alkalmazandó jogi aktusa eltérően nem rendelkezik – a beérkezését követően harminc napon belül köteles írásban érdemben megválaszolni és intézkedni annak közlése iránt. A panaszt elutasító álláspontját a vállalkozás indokolni köteles.

    A fogyasztó panaszának elutasítása esetén a vállalkozás köteles a fogyasztót írásban tájékoztatni arról, hogy panaszával – annak jellege szerint – mely hatóság vagy békéltető testület eljárását kezdeményezheti.

    Ha Vásárló a panasz kezelésével nem ért egyet, ebben az esetben panaszával a következő hatóságokhoz, testületekhez fordulhat:

    A fogyasztóvédelmi hatóságok listája megtalálható a https://jarasinfo.gov.hu weboldalon.

    A vállalkozó székhelye szerinti illetékes fogyasztóvédelmi hatóság:

    Csongrád Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőség

    Levelezési cím: 6721 Szeged, Tisza L. krt. 11.

    Ügyfélszolgálat címe: 6701 Szeged, PF: 12.

    Telefonszám: +36 62 541 737

    E-mail: fvf@fvf.csmkh.hu

    A békéltető testületek listája itt található: http://www.fogyasztovedelem.kormany.hu/node/8579

    A vállalkozó székhelyes szerinti illetékes békéltető testület:

    Csongrád Megyei Békéltető Testület

    Cím: 6721 Szeged, Párizsi krt. 8-12.
    Kamarai kapcsolattartó: Jerney Zoltán
    Telefon: +36-62/554-250/118
    Fax: +36-62/426-149
    E-mail: bekelteto.testulet@csmkik.hu

    Online vitarendezési platform jogviták rendezéséhez:

    ODR link: https://ec.europa.eu/consumers/odr

    Vállalkozót a békéltető testületi eljárásban együttműködési kötelezettség terheli.

    Jelen Általános Szerződési Feltételek hatályba lépésének ideje: 2018. 07.01.

    Utolsó módosítás: 2019.03.26.